С т а т и я

 

            Защо не са във форма и полета е тежък

                                               (относно”С”клас и „Маратон”)

 

 

                              ТЕМПЕРАТУРАТА

              Високата температура причинява прегряване и загуби на вода, което от своя страна води до жестоко обезводняване. Прегряване - защото птиците нямат потни жлези и се охлаждат основно чрез респираторната си система като единствено място за изпарение (виждали сте как гълъбите отварят човка, когато им е топло, това обаче доста нарушава аеродинамиката и води до намаля не на скоростта). Обезводняване - защото въпреки че изпарение се извършва само от респираторната система, при многократните вдишвания и издишвания (забележете -7-8 до 10 пъти в секунда, да в секунда не е печатна грешка,откритие на професор Ken Dial University of Montana USA), загубите на вода са огромни. Понякога през Юли и Август влажността на въздуха  пада до 30% дори 20% (определено не по крайбрежието а по-навътре в страната където е и по-горещо), което е изключително малко в сравнение с идеалните 60% влажност.

        Друг способ за намаляне на телесната температура е изваждането на краката навън от оперението с цел охлаждане (въпреки, че с това не се губи вода аеродинамиката се нарушава значително).

        Друга съществена причина за намаляне на скоростта при топло време е отделянето на топлина при изгарянето на калории в следствие на мускулната работа. С цел поддържане на по-ниска телесна температура птиците се стремят към летене с използване на по-малко мускулна работа което също води до ниска скорост.

        Лошото е, че при екстремни температури споменатите по-горе способи не са достатъчно ефективни и гълъбите ни са принудени да спират (с цел понижаване на телесната температура или  да търсят вода, всички сме виждали гълъби да се прибират с кални крака).

        Именно заради това на 29 юли 2007 (буквално часове след полет от Ботокани на 685 км) се обадих в Австралия на Dr.Colin Walker, автор на “Pigeon Health & Management”, победител в много състезания на 500-600-700 мили. Основният ми въпрос към него беше при каква температура се провеждат тези полети, при които те имат гълъби на деня,  дори от 700 мили. Определено бях изумен след като ми каза 25-30 градуса, но задължително под 30. Въпреки изумлението ми успях да го попитам какво мисли за 34-35 градуса, каза че не биха ги пуснали. Каза също, че жегата е причината за тежките полети с големи загуби.

        Абсолютно същото е и мнението на Dr.Wim Peters от Южна Африка, автор на ”Born to Win” и “Fit to Win”, високата температура е причина за прегряване и обезводняване, а след това гълъбите са принудени да спрат, като много от тях не успяват да се върнат.

         Може би, си задавате въпроса защо Австралия и Южна Африка, защо не ветеринари спортуващи гълъби в Европа, като например  Dr.Raf Herbots и Dr.Carlo Gyselbrecht, не защото е трудно, дори е по-лесно, но те просто нямат такъв опит при екстремни температури.

         Температура бе причина няколко месеца по-късно да  разговарям с mr.De Geest,  отговорен за провеждането на Барселона интернационално. Въпреки едночасовия ни разговор единственото, което наистина ме интересуваше бе температурата, при която се провежда най-престижното състезание. Наистина бях изненадан, като разбрах, че в деня на полета през 2006 и през 2007 температурата във Франция е била под 30 градуса по което и да е време на деня (Барселона-2008 се проведе няколко месеца след разговора ни).

          Въпреки разговорите с mr.De Geest и Dr.Colin Walker  исках да бъда сто процента сигурен, (дали грешим изпращайки гълъбите си на състезания когато е прекалено топло) и пишейки всичко това реших да потърся още факти. На 07 Юли 2006 максималната температура е 24 градуса, 79% влажност, на 06 Юли 2007 максималната температура е 22 градуса, 67% влажност, на 04 Юли 2008 максималната температура е 23 градуса, 62% влажност на въздуха в Париж в дните на провеждане на Барселона интернационален за последните три години. Подобни са и цифрите от предходните няколко години, но едва ли има нужда да бъдат публикувани. За сравнение, на 13 Юли 2008 г. максималната температура е 32 градуса, 38% влажност, на 29 Юли 2007 г. максималната температура е 38 градуса, 34% влажност на въздуха в Букурещ. Дадена е максималната температура и средната влажност, минималната влажност е още по-ниска, знаете до какво води това.

           След всичко това получих отговор на въпроса дали гълъбите ми са болни при положение, че имам само два на деня и то на петнайсетия час, като обикновено на този полет имам гълъби до десетия час (става въпрос за полет от Ботокани  685 км. на 29 Юли 2007). До преди този полет мислех, че птиците са в състояние да се адаптират към топлото време, може би да, но до колко топло? Те определено се справят с температури от порядъка на 27-28 градуса, но при над 30 играта загрубява, а 34-35 са катастрофални. Замислете се, виждат ли се птици летящи наоколо при 30 градуса по обяд Юли и Август, било те врабчета, врани, гугутки, улични гълъби или каквито и да е. Те дори не бързат за никъде и летят доста къси дистанции, летейки наоколо.

 

 

                     ПРОДЪЛЖИТЕЛНОСТТА НА ДЕНЯ

 

          Продължителността на деня е единственото, което подсказва на птиците приближаването на зимата и съответно края на лятото. Намалянето на продължителността на деня след 22 ЮНИ автоматично им подсказва приближаването на зимата, което от своя страна води до намаляване на половия нагон и инстинкта за размножаване (нека не забравяме, че това са двата основни мотивиращи фактора), както и подмяната на оперението.

        Всички ние знаем за намалянето на деня с около минута - минута и половина на ден (в зависимост от географското положение), следователно деня е с около 1 час по-кратък в края на юли. Това естествено има още по-голямо значение при класическите еднодневни полети от 750-850 км.

 

                                   ОПЕРЕНИЕТО

 

           Не по-маловажно от всичко останало. С напредването на линеенето се нарушава аеродинамиката, подемната сила създавана от крилата и тласъка на крилата напред (и трите са тясно свързани със скоростта на летене), а също така и изолацията от топло и студено. Напредването на линеенето много ясно показва отминала спортна форма.

 

        Гълъбовъдите в Белгия, Холандия и Англия определено не се интересуват от всичко споменато по-горе и се изненадват защо се интересувам толкова (питайки ги относно температурата и датите на полетите). Аз не се изненадвам защо не се интересуват, те са разбрали кога е най-подходящото време за тях още преди сто години.

 

                                ПОДГОТОВКАТА

 

          Това би могло да бъде отделна тема, но ще се опитам да бъда максимално кратък. Задавали ли сте си въпроса към какво точно се стремите? Ако целите ви са „А”клас (не забравяйте, че темата е относно ”С” и ”Маратон”), то гълъбите ви трябва да са в върхова форма по време на първите няколко полета. Но това не означава, че те са в състояние да запазят върхова форма до края на сезона. Няма смисъл да са в такава форма два месеца по-рано, за да се представят добре в клас ”С”. Следователно, трябва да се опитаме да я постигнем буквално дни преди желания полет било то Национален или Клубен. Аз например се старая де не ги пращам на състезание в „А”, „В” и дори”С” клас, ако прогнозата е лоша (дъждовно) с цел да ги опазя за Национален и Зонални полети. Тук бих искал да направя малко разширение. Трудно е да се направи съпоставка между нашите атлети и други (състезанията с хрътки са изключително кратки, конните надбягвания са по-дълги, но също траят от порядъка на няколко минути), но дори и да е така треньорите им не се опитват да ги вкарат във форма месец или два преди състезанието, а точно за самото състезание. Това в същност важи за всеки спортист.

 

                                          ОПАЗЯ

 

            Да опазя, защото не бих се радвал да се представя добре в ”А” и ”В” клас, дори да съм първи, ако съм загубил пет добри гълъба за 700 км., тъй като се стремя не да съм първи в „А” и „В” клас, а да се представя добре на Национални полети в „С” клас и „Маратон”. Аз не разполагам с гълъби за къси дистанции и се опитвам да ги опазя за по-дългите,като ги подготвям както вече споменах. Естествено това може би не важи за повечето от вас. Тези от вас, които разполагат с различни типове (за къси, средни и дълги дистанции) птици биха могли да ги подготвят различно, имам предвид да са във върхова форма по различно време именно тогава когато е необходимо. Мисля, че трябва да пестим гълъбите си през Април и Май, за да могат да покажат на какво са способни през Юни и Юли.

 

 

                                                                                             Димитър Палазов

/ гр.Кърджали /